Kockázattal jár, hogy az interneten már amúgy is sok időt eltöltő diákok oktatása is online zajlik – mondta Szűcs Zoltán média- és digitálispedagógia-kutató kedden a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Szűcs Zoltán hozzátette: egy átlagos fiatal 2 és fél órát tölt naponta közösségimédia-használattal, ehhez jön hozzá az online oktatással eltöltött órák száma.
Hangsúlyozta: az anonimitás miatt az interneten komoly veszélyek leselkedhetnek a fiatalokra, akik nem tudhatják, hogy online szerzett új ismerősük ártó szándékkal közeledik-e. A megoldás a szülő és gyermek közötti bizalom, fontosak az online térről szóló beszélgetések, amelyekhez a szülőknek is rendelkezniük kell digitális kompetenciákkal – fűzte hozzá.
A szakértő kitért arra is, hogy a távoktatás fenntartásához szükséges tapasztalat megvan. A koronavírus miatti első bezárások óta a tananyag egy része távoktatásra formálódott, jó néhány gyakorlat interaktív, online elérhető tananyagokra épül. A tankönyvek jelentős része már online elérhető, a tanárok kialakították a szükséges rutinokat, és használják a megfelelő alkalmazásokat. Az iskolák egy egységes platformon végzik az oktatást, ahol a diákok elérhetik a tanagyagokat, és tarthatják a kapcsolatot tanáraikkal – sorolta.
A kutató szerint egy jó oktatóprogram fenntartja a tanulók figyelmét, és olyan multimédiás elemeket tartalmaz, amelyek őrzik azt az élményszerűséget, amelyet a közösségi médiában megszoktak.