Az írás és az olvasás olyan alapokat ad a gyerekeknek, olyannyira része a személyiségfejlődésnek, hogy az egész életüket meghatározza – mondta a Belügyminisztérium köznevelésért felelős helyettes államtitkára pénteken Debrecenben.
Balatoni Katalin a Debreceni Egyetemen a témában rendezett szakmai konferencia megnyitóján hozzátette: az írás és az olvasás mindamellett, hogy értéket képvisel, olyan értékeket közvetít, amelyekre soha nem volt ennyire szükség, mint a mai világban, hogy egy gyereknek és egy felnőttnek „legyen identitása saját magában, hogy legyen kultúrájában és nemzetében erős gyökere”.
A helyettes államtitkár a legfontosabb feladatnak azt nevezte, hogy
a mai megváltozott struktúrában feltérképezzék, mire van szükség ahhoz, hogy meg tudják szólítani a gyerekeket, hogy értő olvasóvá, értő magyar emberré neveljék őket.
Arra kérte a konferencia résztvevőit, keressék meg, hogyan lehet a ma gyermekéhez szólni, hogyan tudják számukra a betűk által kinyitni a világot, ami a nagyvilág, a nemzeti és a személyes világ is egyben: a gyors információ, a mély tudás és a mély érzések világát.
Takaró Mihály, a Nevelésügyi Kormánybizottság titkára közölte: az oktatáspolitika azt jelenti, hogy a kormánynak víziója van arról, mit akar az iskoláival.
A nemzeti alaptanterv (Nat) kapcsán azt mondta, minden országban van ilyen, ebben az állam meghatározza, milyenné kívánja nevelni az embereket, milyen állampolgárokat szeretne. Ez az iskolában dől el, alapvetően az alapozó szakaszban, az 1-4. osztályban.
Hozzátette:
az új nemzeti alaptanterv a tanár személyét helyezi a középpontba.
Kiemelte az érzelmi nevelést, amelynek az óvodáskor és az alsó tagozat a legfontosabb időszaka. Ekkor nem az ismeretátadás van a középpontban, hanem az attitűd kialakítása az egyénhez, a családhoz, a társadalomhoz – jelezte.
Takaró Mihály felhívta a pedagógusok figyelmét arra, hogy változni kell, mindig újítani kell a módszereket, amelyekkel a tartalmat át lehet adni.
Fontosnak nevezte, hogy ne csak sikerorientált, hanem a sikert és a kudarcot is elviselni képes gyerekek kerüljenek ki az iskolákból.
A konferencián a résztvevők az olvasás és az írás tanításának összetett folyamatairól, az olvasási készségek fejlesztéséről, a hatékony tanítási módszerekről hallgatnak meg előadásokat és cserélhetik ki tapasztalataikat.